| Tulajdonságok | |
|---|---|
| Tananyag típusa és iskolafokozat*: |
|
| Szerző*: | Dr. Makk Gábor |
| Ajánlott évfolyam*: | 09. évfolyam |
| Ajánlott létszám*: |
|
| Időkeret*: | 6-10 tanóra |
| Nehézség*: | könnyű (minden tanuló számára teljesítető, még az átlag alattiak számára is) |
| Kompetenciák*: |
|
| Tananyagfejlesztő intézménye*: | Szent István Mezőgazdasági és Élelmiszeripari Szakgimnázium és Szakközépiskola |
| Közismereti tantárgyak szakközépiskola: | Társadalomismeret |
| Közismereti tantárgyak szakiskola: | Ember és társadalom |
| Közismereti tantárgyak szakgimnázium: | Történelem, társadalmi és állampolgári ismeretek |
| Pályázat: | GINOP-6.2.3 |
A tananyag témája a nyugati kultúra inkubátorának tekinthető Mediterráneum ókori görög-római-keresztény civilizációjának bemutatása egy fejlesztési és értékelési célú egyéni tanulói portfólió elkészítésével. Ez összhangban áll a 9. évfolyamos szakiskolai közismereti tankönyv történelem-társadalomismeret részének 1-3. leckéjével. Ezt némileg bővítve és átstrukturálva az ismeretek közvetítését tekintve szakiskolai szinten terítékre kerül az ókori olimpia és színház, a görög demokrácia, az antik kapitalizmus, valamint a római köztársaság kialakulása és válsága, illetve a kereszténység megjelenése. A dokumentumdosszié egyes darabjainak elkészítése során élményekben gazdag, játékos feladatokkal találkozhatnak a résztvevők, melyek előkészítése az 1., 3., 5., 7. és 9. tanórákon kooperatív oktatás keretében zajlik. Az IKT tananyagból hozzáférhető információkból és összefüggésekből a 2. tanórán gondolkodástérkép, a 4. tanórán szimbólumrajzolás, a 6. tanórán képzeletbeli interjú, a 8. tanórán szemponttáblázat és a 10. tanórán visszatekintő esszé elkészítésére egyénileg kerül sor. A feladatok egyaránt elősegítik a Nemzeti alaptantervben és a Kerettantervben elvárt ismeretek feldolgozását és kompetenciák fejlesztését. Továbbá figyelembe veszik az SNI, BTM tanulók differenciált képességfejlesztését, illetve az élménypedagógia legfőbb elvárásait: egy felmerülő probléma megoldását, a motiváció játékos felkeltését. Ebben a koncepcióban nincsen házi feladat, mind a portfólió előkészítése, mind a benne szereplő dokumentumok elkészítése a tanórákon történik. Végül az értékelés alapját az elkészült tanulói portfóliók képezik, a reflektálás lehetőségét a visszatekintő esszék nyújtják.
A tananyag témája a nyugati kultúra inkubátorának tekinthető Mediterráneum ókori görög-római-kereszt