Tananyag kereső

Kereső típus:    Tudáselem    Tananyag    Foglalkozás

Haladó tananyag kereső: Tananyag kereső



Tananyagok

Radioaktivitás, sugárvédelem

Cím: Radioaktivitás, sugárvédelem

Leírás:

Az atomenergia napjaink egyik legaktuálisabb kérdésköre, megosztja az EU-t és az egész világot. A tananyag célja az atomenergia felhasználási területeinek (elsősorban az atomerőművek), környezeti hatásainak bemutatása, az ehhez kapcsolódó komplex látásmód, felelősségtudat kialakítása a környezetvédelmi technikus jelöltekben. Célja a műszaki tartalmak mellett bemutatni a környezet- egészségügyi vonatkozásokat is. A tananyag elsajátítása révén a tanulóknak naprakész ismeretei lesznek a radioaktivitás, sugárvédelem témakörében. Képesek lesznek megfelelően alkalmazni a radiológiai fogalmakat, elvégezni a témához kapcsolódó számítási feladatokat, műszaki és szakmai leírásokat olvasni, értelmezni és ebből helyes következtést levonni. A környezetvédelmi technikusnál elvárt szakmai attitűdök fejlesztése kiemelt cél, mint fenntarthatóságra törekvés; problémaközpontú szemléletmód kialakítása; önálló, de szakmailag megalapozott, határozott szakmai vélemény kialakítására törekvés; elővigyázatosság és megelőzés szem előtt tartása; elérhető legjobb technológiák előnyben részesítése; innovatív, kreatív megoldásokra készség; elkötelezettség a különböző szereplők érdekviszonyainak összehangolása, a helyi közmegegyezés kialakítása iránt; magas szintű logikai és kritikai gondolkodásra, információkezelésre és kommunikációra törekvés.

Lovas hagyományok a magyar lóversenyzés története

Cím: Lovas hagyományok a magyar lóversenyzés története

Leírás:

A lovas hagyományok a magyar lóversenyzés története egy élmény pedagógiai projekt, mikrotananyag. A magyar lóversenyzés emblematikus helyszíneire az Alagi Lóverseny Tréning Központba és a Kincsem Parkba szervezett tanulmányi kirándulás, végzős lovász tanulók számára. Egyben tartalmazza a diákok számára kevéssé ismert hazai lóversenyzés történetének, hátterének játékos és egyéni formában történő feldolgozását, valamint nem titkoltan a pályaorientációt is szolgálja. A kirándulás során szerzett élményeket a mikrotananyag projekt munkában dolgozza fel, amely hozzájárul a diákok ismeretszerzésének bővítéséhez, és az alapvető szakmai, személyes, társas és módszer kompetenciáik fejlesztéséhez. A projektek bemutatása, előadása kiváló előgyakorlat a szakmai kommunikáció elsajátításához, melyre a közelgő szakmunkásvizsgán nagy szükségük lesz.

Adott terület talajtani és cönológiai értékelése

Cím: Adott terület talajtani és cönológiai értékelése

Leírás:

A foglalkozások alatt a tanulók megismerik a talaj jellemzői és a növénytársulások igényei között lévő összefüggéseket. A tananyag feldolgozása során, a diákok gyakorlati jártasságot szereznek a talajtani és a cönológiai vizsgálatok elvégzésére vonatkozóan. A következő kulcsfogalmakat kell értenie és használnia a diáknak a tananyagrész elsajátítása során: talaj, genetikai talajtípusok, kémiai és fizikai tulajdonságok, általános indikátorelv, flóra, vegetáció, társulás, borítás, ökológiai mutatók, cönotípus, Simon-féle természetvédelmi érték. A tananyag elsősorban környezetvédelmi technikusoknak készült.

A talaj tulajdonságainak vizsgálata

Cím: A talaj tulajdonságainak vizsgálata

Leírás:

A projekt célja: A tanulók döntéshozatali képességének, önálló munkavégzésének,felelősségteljes szakmai hozzáállásának fejlesztése. Javítjuk a lényeglátó, ésproblémamegoldó képességét.Integrált szemléletmód kialakítása. Környezettudatos magatartás fejlesztése.Témakörök szerinti elméleti ismeretek átadása, terepgyakorlatok, laborgyakorlatok.A tudástranszfer hozzásegíti ahhoz, hogy ismereteit többféle helyzetben alkalmazni tudja.

Miniarborétumok, fantáziafák, makettfák készítése

Cím: Miniarborétumok, fantáziafák, makettfák készítése

Leírás:

A projekt célja a Virágkötő és virágkereskedő tanulók által több tantárgyban tanultak összekapcsolása, a nyitvatermő dísznövényfajok ismeretének elmélyítése, a kis fenyőfa elkészítésének és technikai kivitelezésének megtanulása, mely alapját képezi a fenyő formájú egyéb dekorációk elkészítésének.A tanuló motiváltabbá válik, procedurális tudást kap saját karácsonyfa elkészítésére, magabiztosabb lesz produktumának interneten való megjelentetésében, így a későbbiekben kereskedelmi tevékenységet is könnyebben bonyolít internet segítségével. A tudástranszfer hozzásegíti ahhoz, hogy ismereteit többféle helyzetben alkalmazni tudja.

"Középiskolás lettem!"  Első lépések...

Cím: "Középiskolás lettem!" Első lépések...

Leírás:

A 6 órás foglalkozásblokk segíti a zökkenőmentes általános iskola - középiskola átmenetet a tanulók számára. Tanulásmódszertani alapozást ad, amely során a tanulók meghatározzák saját tanulási stílusukat, tanulásszervezési módokat alakítanak ki. Megtanulják saját időbeosztásukat megtervezni. Helyes önértékeléssel, reális, rövid és hosszútávú célokat fogalmaznak meg. Mindemellett aktív tagjaivá válnak egy integráló közösségnek, ahol elfogadják a tanulási zavarral küzdő társakat.

Motorfűrész, tisztítófűrész készségszintű használata - vágásformák, tisztítófűrész vágófej cseréje

Cím: Motorfűrész, tisztítófűrész készségszintű használata - vágásformák, tisztítófűrész vágófej cseréje

Leírás:

A motorfűrésszel végezhető alapvető vágásformák és tisztítófűrész vágófejcseréjét bemutató rövid tananyag, mely szabadon bővíthető.

Színház és társadalom.

Cím: Színház és társadalom.

Leírás:

A rendhagyó tanórákon drámapedagógiai eszközökkel a szociális, kulturális, kommunikációs képességeket fejlesztjük. Cél, hogy a diákok motiváltak legyenek irodalmi szövegek (kötelező olvasmányok) olvasására és értékes zenei alkotások hallgatására. Tudják mi a kapcsolódás egyén - társadalom - művészet között. Az élménypedagógia kreatív, játékos feladatai, ugyanakkor segítenek a tanulóknak dráma- színház- zenetörténeti összefüggéseket átlátni. Az élményszerűség abban is segít, hogy mindenki aktív tagjává váljon egy integráló közösségnek, önbizalmat szerezhessenek a tanulási zavarral küzdő diákok is.

1. Őshonos és régi magyar állatfajok és -fajták a múltban, a jelenben és a jövőben

Cím: 1. Őshonos és régi magyar állatfajok és -fajták a múltban, a jelenben és a jövőben

Leírás:

Az állatfajok megismerése, a tananyag elsajátítása projektmódszer segítségével történik. A háromnapos projektmunka során az első napon a kirándulás adta tapasztalatok, a második napon a művészetek, a harmadikon pedig szakemberek segítségével dolgozzuk fel a témát.

Hagyományos élelmiszerek készítése

Cím: Hagyományos élelmiszerek készítése

Leírás:

A tananyag feldolgozása során a tanulók megismerik az alapvető élelmiszer-nyersanyagokat, megtanulják, gyakorolják a mérőeszközök használatát, és különböző ételeket készítenek, kóstolnak.

Munkafüzet az állattenyésztéshez kapcsolódó szakmai tárgyak tanításához

Cím: Munkafüzet az állattenyésztéshez kapcsolódó szakmai tárgyak tanításához

Leírás:

A feladatgyűjtemény használatával a tanulók könnyebben megértik és megtanulják az állattenyésztési fogalmakat, folyamatokat. Jártasságot szereznek tesztfeladatok megoldásában. A gondolkodtató, szorgalmi és gyakorlati feladatok alkalmasak a szakma iránti érdeklődés felkeltésére és fenntartására is.

Robotika az iskolában

Cím: Robotika az iskolában

Leírás:

A Robotika az iskolában tananyag 6 foglalkozásból áll és LEGO Mndstorms EV3 robotkészlet segítségével játékos formában fejleszti a tanulók digitális, matematikai, logikai és vállalkozói kompetenciáit.

Robotika az iskolában 2.

Cím: Robotika az iskolában 2.

Leírás:

A Robotika az iskolában 2. tananyag az első rész szerves folytatása, új szenzorok alkalmazása és új számítási, programozási feladatok teszik érdekessé a foglalkozásokat. A tananyagot egy szabadulószoba zárja, amely "Az idő szorításában" címet viseli.

Gyomnövényismeret és meghatározás

Cím: Gyomnövényismeret és meghatározás

Leírás:

Legfontosabb gyomnövények jellemzői, csoportosításuk, felismerésüket segítő online adatforrások. Adott terület gyomnövényeinek azonosítása kiscsoportban, majd házi feladatként önállóan, a terepi adatok rögzítésével. Cél a magabiztos gyomfelismerés, az internetes határozók használatának gyakorlása, a terepi adatrögzítés, továbbítás elsajátítása, a mobiltelefon gyakorlati hasznának demonstrálása, a tanári (mentori) visszacsatolás, ellenőrzés lehetőségének megteremtése.

Víz- és szennyvízkezelés valós vállalati körülmények között

Cím: Víz- és szennyvízkezelés valós vállalati körülmények között

Leírás:

A tananyag a környezetvédelmi technikus (OKJ 54 850 01) képzésben részt vevő tanulók számára készült elsősorban (szakgimnázium, technikum) 11-14 évfolyamok részére. A feladatgyűjtemény két nagy témakörhöz kapcsolódó feladatokat ölel fel, az egyik a víztisztítás témaköre, a másik a szennyvíztisztítás témakörébe tartozik. Az első témakör 10 feladatból áll, a második témakörben 9 feladatot találunk. A feladatok a következő témákat taglalják: Vízkészlet-használati díj számítása; Vízhozam számítás; Ivóvíz fertőtlenítése; Klórozás mértéke, A fertőtlenítés kémiája, Víztisztító rendszer részei, Összes keménység számítása, Adatszolgáltatás, nitrogén-tartalom meghatározása, Szennyvíztisztítás technológiája, Vegyszerek alkalmazása a szennyvíz- és iszapkezelés során, Foszforkicsapatás vegyszerszükségletének számítása, Hatósági adatszolgáltatás, határértékek vizsgálata, Tisztítás hatásfoka és a napi szervesanyag terhelés számítása, Iszapvíztelenítés, Iszapmennyiség eloszlása, tápanyagtartalom számítása. A témakörök elején technológiai leírások értelmezésével szövegértési feladatokat kell megoldani, amelyeket technológiai ábra is kapcsolódik. Ezeben a diákok számos kompetenciát kell, hogy mozgósítsanak a feladatok megoldásához. Mindkét témakörben vannak hatósági adatszolgáltatáshoz kapcsolódó feladatok, valamint számítási készségeket mozgósító témák is. Összefoglalásként a két témakör végén keresztrejtvények találhatók. Ezen feladatok kapcsán a témakörökben előforduló fogalmak átbeszélésére, összefoglalásra, ismétlésre van lehetőségünk.